Hävd bojkott - skål för supporterrörelsen!

Publicerad: 13 september 2024

Inför omgång 16 utlyste vi bojkott av arenans kiosker och barer, för att tillsammans ta ställning mot de upprepade prishöjningarna som har skett och en kvalitet som varit under all kritik. Sedan dess har det pågått intensiva förhandlingar med Stockholm Live, där vi framfört vår kravbild baserat på våra medlemmars synpunkter och enkätsvar, tillsammans med en jämförelse mot andra allsvenska klubbars prisnivåer. Under förhandlingarnas inledning presenterade Stockholm Live flertalet förslag på åtgärder som vi bedömde var otillräckliga utifrån vår kravbild och bakgrunden till bojkotten. De fortsatta förhandlingarna mynnade sedan ut i åtgärdsplanen som beskrivs nedan. Då vi har fått igenom en acceptabel nivå av krav avseende pris, service och kvalitet väljer vi nu att häva bojkotten med omedelbar verkan.

Under de senaste säsongerna har supportrar i möten med ansvariga för arenans bar- och kioskverksamhet lyft dessa återkommande problem och önskat fortsatt dialog för att åstadkomma en förbättring. Dessvärre visade sig responsen från möten under tidigare säsonger vara tomma ord, och till följd av det valde vi att uppmana samtliga supportrar till bojkott. Vi ser nu vilket enormt genomslag bojkotten har haft, och vi vill rikta ett stort tack till er medlemmar som både har deltagit i bojkotten samt besvarat våra mejlutskick. Åtgärdsplanen innehåller följande förändringar:

För oss har det varit av yttersta vikt att vi framöver har möjlighet att påverka och framföra supportrarnas röster. Detta är något som vi tydligt har framfört till Stockholm Live. Därav är en viktig del av åtgärdsplanen att vi kommer ingå i ett sortimentsråd och verka för att priser samt kvalitet förblir på en acceptabel nivå. Av samma anledning har vi under förhandlingarna gällande prissättning fokuserat på att trycka ner priserna på flera olika sorters produkter, för att förbättra kiosk- och barupplevelsen för samtliga supportersegment, istället för att enbart rikta in oss på ett fåtal enskilda produkter. 

Prissänkningar på hela arenans grundutbud kommer att ske med start vid nästa hemmamatch nu på måndag den 16/9. Priserna på de olika artiklarna har sänkts med mellan 6-22% och den fullständiga prislistan enligt överenskommelsen finns att läsa nedan. 

Prislista med grundutbudet kommer att visas på minst en av skärmarna vid varje kiosk från och med måndag. Skillnad från tidigare då priser på “combo deals” tenderat att visas på samtliga skärmar. Åtgärden syftar till att dels undvika köbildning, och dels för att du som konsument ska få en överblick över utbud och pris.

För att minska köbildning och förbättra den upplevda servicen kommer utökade utbildningsinsatser att genomföras med ny personal. Antalet mobila kiosker kommer även att öka med syftet att minska köerna, och därpå möjliggöra för besökare att snabbare ta sig ut på läktaren igen.

Vi har ställt krav på att samtliga besökare på arenan ska ha tillgång till gratis kranvatten. Stockholm Live har bemött det genom att investera i vattenfontäner runt om på arenan. Installationen av dessa kommer att påbörjas i slutet av denna säsong och arbetet förväntas vara helt färdigt till premiären nästa år. Som provisorisk lösning tills installationen är färdig kommer vattendunkar finnas tillgängliga runt om arenan.

I förhandlingarna har vi framfört önskemål om att fasa ut användandet av pappersmuggar och istället ersätta dessa med återanvändbara muggar i plast. En åtgärd som behöver införas för att priset ska matcha kvaliteten - biran ska vara god, inte blaskig! Stockholm Live kommer som en del av åtgärdsplanen att investera i diskmaskiner till arenan och därefter börja fasa ut användningen av pappersmuggar. Förändringen kommer att ske på lång sikt och vi kommer att följa upp hur Stockholm Live arbetar med införandet av detta på våra avstämningsmöten framöver tills dess att åtgärden är genomförd.

Maxantalet enheter av folköl som får köpas per person i kioskerna höjs från två till fyra stycken, något som supportrar tidigare har lyft men som då har viftats bort. Under förhandlingarna har vi argumenterat för hur denna åtgärd kan förbättra flöden och minska köbildningen till kioskerna.

Nu går Bajen Fans arbete in i en ny fas med fortsatt konstruktiv dialog med Stockholm Live. Vi kommer fortsätta kämpa för att supportrars intressen tas tillvara på och säkerställa att de åtgärder som Stockholm Live har gått med på både införs och efterlevs. Med det sagt fortsätter vårt arbete för en mer supportervänlig kioskverksamhet. 

Vi har förståelse för medlemmar som önskat att vi skulle krigat för en ännu lägre prisbild, men sett till vad både supportrar och Hammarby Fotboll gynnas mest av i den här situationen valde vi att acceptera denna åtgärdsplan. Avslutningvis vill vi återigen rikta ett stort tack till det enorma engagemanget från er medlemmar. Utan er uppslutning i bojkotten, era enkätsvar och feedbacken som ni har mejlat in till oss hade vi inte haft möjligheten att bedriva vårt arbete.

Skål för Bajen! 

Prislista

Grundutbud (Tidigare pris inom parentes)                             

Läsk 50 cl - 37 kr (47 kr)                

Loka 50 cl - 36 kr (38 kr)

Folköl 3,5% 50 cl - 69 kr (75 kr)

Folköl 3,5% 40 cl - 59 kr (63 kr)

Starköl 40 cl - 76 kr (82 kr)

Cider 33 cl - 79 kr (84 kr)

Kaffe 23/35 cl - 32 kr / 38 kr (35 kr / 42 kr)

Tetra MER 20 cl - 20 kr (25 kr)

Mazarin & chokladboll - 25 kr (27 kr)

Varmkorv med bröd - 30 kr (32 kr)

Hamburgare - 85 kr (108 kr)

Barnmeny (Popcorn, festis, klubba, zoo-ask) - 55 kr (55 kr)

Popcorn liten (1,4 l) - 35 kr (35 kr)      

Tutti Frutti (påse) - 35 kr (38 kr)

Ahlgrens bilar - 39 kr (42 kr)

Polly - 42 kr (45 kr)

Tillbaka